Trio-ul Rymden, din care face parte și pianistul Bugge Wesseltoft, va fi prezent pe scena Gărâna Jazz Festival duminică, 15 iulie 2018.
Bugge Wesseltoft este muzicianul care a schimbat direcția jazzului scandinav la sfârșitul anilor ‘90 cu New Conception of Jazz. De atunci a influențat semnificativ câteva generații. Pasiunea cu care imaginează punți sonore de comunicare cu publicul, creativitatea inepuizabilă și umanismul prezent în toate proiectele sale fac din Bugge Wesseltoft o figură remarcabilă a scenei de jazz mondiale. În plus, este managerul casei de discuri Jazzland Recordings și producător pentru majoritatea albumelor lansate sub această etichetă.
GJF: Acum un an, când ai avut primul concert cu Magnus Öström și Dan Berglund la Nattjazz, s-a stârnit un entuziasm aparte printre fanii E.S.T. Unii chiar au aterizat pentru o noapte în Bergen doar pentru a fi prezenți la concert. Ai putea să ne povestești în câteva cuvinte cum a luat naștere trioul Rymden?
Bugge Wesseltoft: Mulți ani mi-am dorit să cânt într-un trio ca pianist, dar n-am găsit o abordare inspirată și originală, existând atâtea repere în materie de triouri cu pian, de la Bill Evans și Keith Jarrett la E.S.T. și Brad Mehldau. Cunoscându-l pe Dan și cântând deja cu el de câțiva ani în proiectul Trialogue, împreună cu Henrik Schwarz, mi-a venit ideea să-i rog pe Dan și pe Magnus să încerce o formulă de trio cu mine. Îi știam pe E.S.T. de la început și am împărțit scena a nenumărate festivaluri începând cu sfârșitul anilor ‘90. Sunt atât de fericit că au fost de acord să cânte cu mine! N-am de gând să „refac” incredibilul trio E.S.T., dar, împărtășind același background și preferințele muzicale, mi se pare că Dan, Magnus și cu mine ne potrivim împreună, într-un nou format.
GJF: Reluați unele teme prezente și pe Trialogue. Amprenta lui Magnus Öström schimbă atmosfera, o face mai densă. Noul “trialog” are acum altă textură, alte culori. Ce apreciezi cel mai mult la cei doi parteneri de scenă?
B.W.: Nu prea văd asta ca pe o continuare a proiectului Trialogue. Trialogue încă activează, cu Henrik Schwarz ca principal factor. Rymden este un trio de pian unde ne aducem cu toții contribuția muzicală.
GJF: Jazzland are 22 de ani de activitate sub conducerea, gusturile și viziunea ta. De la an la an adună din ce în ce mai multe voci noi și consistente. În toamnă, în cadrul Oslo World, veți avea lansarea sublabel-ului OkWorld. Ce ne poți spune despre muzica pe care o promovezi sub această etichetă? Ce poate găsi un ascultător curios acolo?
B.W.: Mulțumesc! Deoarece am fost suficient de norocos să pot străbate lumea cu muzica mea, am întâlnit și am fost inspirat de muzica și muzicienii din alte părți ale lumii. Cu OkWorld am vrut să pun laolaltă spiritul global și energia muzicii sub egida propriei mele case de discuri. Vom prezenta muzică din toată lumea (India, Pakistan, Orientul Mijlociu, Africa, Spania și Norvegia, ca să numesc câteva). De-abia aștept să se lanseze OkWorld.
GJF: Dacă ai avea de ales un album Jazzland, pentru a-l face cadou, pe care l-ai dărui?
B.W.: Hm… Sunt tare mândru de toți marii artiști de la Jazzland! Dacă ar fi să numesc două produse, ar fi ultimul album Rohey – A Million Things și primul Eivind Aarset, Électronique Noire. Cred că ambele reprezintă varietatea și calitatea casei de discuri Jazzland.
GJF: În vremurile pe care le trăim, pline de violență, discriminări și încălcări ale drepturilor omului pe fiecare continent, care mai e rolul muzicii? Crezi că poate schimba muzica ceva în jurul nostru și cum?
B.W.: Cred că trecem printr-o perioadă dificilă, polarizarea și teama fiind forțele dominante, din păcate! Asta doar pentru a satisface lăcomia câtorva oameni. Cred că muzica e cel mai vechi limbaj din lume, ea călătorind și fiind împărtășită de dinainte ca omul să poată vorbi. Muzica ne arată limpede că oamenii sunt la fel, indiferent de culoare sau de cultură. Energia muzicală se clădește pe dragoste. Dragostea e cea mai puternică forță motrice de pe pământ și va câștiga întotdeauna, orice ar fi.
GJF: Spui deseori că îți place să faci muzica chiar pe scenă, că reacția publicul e o parte importantă în muzica ta. Te-ai gândit vreodată să propui publicului să participe la crearea muzicii? De exemplu, cu instrumente de percuție, improvizate. Sau mai important e schimbul de energii, vibrația împărtășită?
B.W.: Fac asta în concertele mele de Crăciun, unde publicul e invitat să cânte și să creeze un cântec alături de mine. Publicul este la fel de important ca artiștii în crearea și împărtășirea momentelor deosebite.
GJF: În România ai deja un grup consistent de fani. Probabil că pe mulți i-ai cucerit acum 6 ani, la Gărâna Jazz Fest, după concertul “Bugge and friends” sau după solo-ul de pian din poate cea mai friguroasă noapte a festivalului, în 2013. Cu ce stare de spirit te întorci la Gărâna?
B.W.: Îmi place Gărâna și îmi place publicul românesc. Păreți atât de implicați, de dăruiți și de pricepuți la muzică.
GJF: Mulțumim!
B.W.: Mulțumesc și eu!
interviu realizat de Gărâna Jazz Festival, iunie 2018
Bilete pentru Gărâna Jazz Festival 2018 pot fi cumpărate în avans pe www.garana-jazz.ro/bilete, eventbook, eventim și bilete.ro
Comments are closed.